Pages

TERIMA KASIH KERANA MELAWAT BLOG INI

Friday, June 11, 2010

Berwudhu' Atas Kasut


Oleh Kapten Hafiz Firdaus Abdullah

Pada kesempatanbulan ini, saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian satu lagi subjekfiqh yang jarang-jarang kita dengar dan praktikkan, iaitu berwudhu’ di ataskasut. Atau lebih tepat, ketika berwudhu’ kita tidak perlu membuka kasut,sebaliknya cukup dengan mengusapkan air ke atas kasut. Ini merupakan salah satusunnah Rasulullah SAW sebagaimana yang diterangkan oleh Hudzaifah RA: “BahawasanyaRasulullah SAW berwudhu’ lalu baginda menyapu di atas kedua-dua kasutnya.”[Shahih Sunan Ibn Majah, no: 442]

Ini adalah salahsatu dari sekian banyak kemudahan yang Allah berikan kepada umat Islam dalamrangka kita beramal ibadah kepada-Nya. Berdasarkan kemudahan ini, para muslimattidak perlu membuka kasut dan stokin ketika berwudhu’ di tandas awam. Ia jugamemudahkan berwudhu’ di tempat sempit umpama tandas bas, keretapi dankapalterbang. Jika berada di tempat musim sejuk, seorang yang ingin berwudhu’juga tidak perlu mendedahkan kakinya kepada cuaca salji dan ais beku.



Syarat-Syarat Berwudhu’ Di Atas Kasut.

Bagi mengamalkan kemudahan ini, terdapat beberapa syarat mudah yang perlu diperhatikan.

Pertama, hendaklah berwudhu’ seperti biasa sebelum memakai kasut. Ertinya, berwudhu’lah seperti biasa termasuklah membasuh kaki sehingga ke mata kaki dengan air. Kemudian ketika dalam keadaan masih berwudhu’, pakailah kasut.

Mughirah ibnu Syu'bah berkata: Pada satu malam saya pernah bersama Rasulullah. Saya menuangkan air dari bekas lalu baginda pun berwudhu'……kemudian saya menawarkan diri untuk membuka kasutnya lalu baginda berkata: “Janganlah dibuka, biarkan sahaja. Saya memakainya dalam keadaan kaki saya suci (dalam keadaan berwudhu’).” Sesudah itu baginda menyapu bahagian atas kasutnya itu. [Shahih al-Bukhari, no: 5799]

Kedua, apa-apa yang digunakan sebagai pelindung kaki, maka ia menepati syarat untuk mengamalkan kemudahan ini asalkan ia menutup kaki dari hujung jari hingga ke mata kaki. Justeru boleh memakai kasut, but, sandal untuk mengamalkan kemudahan ini. Jika memakai selipar, hendaklah memakai stokin agar kaki tertutup. Rasulullah SAW pernah berwudhu’ lalu baginda menyapu di atas stokin dan seliparnya [Shahih Sunan al-Tirmizi, no:99]

Ketiga, tidak mengapa jika sandal memiliki lubang atau stokin terkoyak sedikit. Pada zaman Rasulullah SAW, tidaklah kasut mereka sentiasa baru lagi sempurna melainkan terkoyak dan berlubang di sana sini hasil kegunaan di kawasan gurun dan batu-batan. Namun Rasulullah SAW tidak menegah mereka dari mengamalkan kemudahan berwudhu’ di atas kasut. Imam Ibn Taimiyyah menerangkan:

“Kebanyakkan para ahli fiqh membenarkan penyapuan di atas kasut (sekalipun ianya koyak atau berlubang). Kemudahan menyapu di atas kasut adalah bersifat umum dan perkataan khuff (kasut yang diperbuat dari kulit lembut) merangkumi jika kasut itu berlubang sebagaimana juga jika kasut itu tidak berlubang, ia tetap digelar kasut juga.

Selain itu para sahabat pada ketika itu kebanyakannya dalam keadaan miskin dan kerap pula bermusafir. Justeru pasti di kalangan mereka ada yang kasutnya yang sudah terkoyak atau berlubang dan lubang-lubang ini adalah mustahil untuk diperbaiki ketika bermusafir. Oleh itu seandainya menyapu di atas kasut yang berlubang tidak dibenarkan maka tiada sebab kebolehan kemudahan ini diberikan pada asalnya. Kebolehan menyapu di atas kasut yang berlubang adalah tetap dibenarkan selagi ia berada dalam keadaan yang dinamai sebagai kasut dan ianya masih digunakan sebagai alat untuk berjalan.” [Masa’il al-Mardeniyah, ms. 78]

Keempat, kemudahan ini memiliki tempoh masa. Rasulullah SAW bersabda: “(Kemudahan) menyapu di atas kasut ialah selama tiga hari bagi orang yang bermusafir dan sehari semalam bagi orang yang bermukim.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 157] Setelah tempoh tersebut, hendaklah berwudhu’ dengan membasuh kaki seperti biasa. Berdasarkan hadis ini juga, dapat difahami bahawa kemudahan berwudhu’ atas kasut tidak terhad kepada suasana musafir sahaja, tetapi boleh di lokasi seseorang bermukim umpama rumah, pejabat, universiti.

Kelima, jika dalam tempoh masa itu seseorang itu masuk ke dalam keadaan hadas besar seperti junub atau haidh, kemudahan ini terbatal. Maka setelah suci dari hadas besar, hendaklah berwudhu seperti biasa, yakni membasuh kaki dengan air. Setelah itu bolehlah mengamalkan kemudahan ini.

Keenam, bahagian kasut yang disapu ialah di bahagian atasnya. Sapuan cukup dengan tangan atau tisu yang lembab. Tidak perlu membasuh kasut dengan air. Ali bin Abi Talib menerangkan: “Sekiranya agama itu menurut fikiran logik sudah tentu tapak kasut lebih patut di sapu daripada bahagian atasnya. (Akan tetapi) saya melihat Rasulullah menyapu bahagian atas kasutnya.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 162]

Ketujuh, tidak disyaratkan sebarang kesukaran atau darurat bagi mengamalkan kemudahan ini. Ia boleh diamalkan pada bila-bila masa sekalipun ketika ada kemudahan untuk membasuh kaki seperti biasa. Bahkan mengamalkan bererti menghargai kemudahan yang Allah berikan kepada para hamba-Nya, beramal dengan sunnah Rasulullah SAW yang mulia dan memperkenalkan kepada orang yang tidak tahu akan kemudahan ini.

Cara-Cara Berwudhu’ Atas Kasut.

1. Ambil wudhu’ seperti biasa.

2. Ketika dalam keadaan masih berwudhu’, pakai kasut, sandal atau selipar bersama stokin.

3. Apabila wudhu’ telah batal dan anda ingin perbaharui wudhu’, berwudhulah seperti biasa. Perbezaan hanya pada kaki, iaitu anda hanya perlu menyapu di bahagian atas kasut dengan jari-jari atau tisu yang lembab.

4. Cara ketiga di atas boleh diulangi selama sehari semalam bagi orang yang bermukim, tiga hari bagi orang yang bermusafir.

5. Jika telah tamat tempoh, ulangi dari langkah pertama di atas.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts