Monday, February 6, 2012
Kemuliaan Hari Maulid?
Oleh Ustaz Lokmanulhakim
Kemuliaan satu-satu tempat dan satu-satu tarikh adalah disandarkan kepada ketentuan Syariat.
Ada peristiwa besar yang Allah perintahkan supaya dimuliakan tempatnya dan tarikhnya, seperti peristiwa Haji. Syariat telah mengekalkan peristiwa bersejarah itu dan memrintahkan supaya bulan-bulan haji dan tempat manasik haji dimuliakan dan dijadikan perayaan sehingga akhir zaman.
Ada peristiwa besar yang Allah perintahkan supaya dimuliakan tempatnya sahaja, dan tidak ada perintah supaya dimuliakan tarikhnya atau harinya. Contohnya peristiwa pembinaan Kaabah oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s, di mana Allah memuliakan tempat yang dinamakan Maqam, tetapi tidak memerintahkan supaya dicari dan dimuliakan tarikh pembinaan tersebut.
Ada peristiwa besar yang Allah perintahkan supaya dimuliakan harinya dan tidak memerintahkan supaya dimuliakan tempatnya. Contohnya Hari Asyura, yang mana disyariatkan supaya berpuasa pada Hari Asyura sebagai memperingati pertolongan Allah terhadap nabi Musa a.s daripada Firaun. Tetapi tidak ada pula arahan supaya dimuliakan tempat berlakunya peristiwa tersebut.
Jadi, peristiwa kelahiran Nabi S.A.W termasuk dalam bahagian manakah?
Adakah di sana arahan supaya dimuliakan tempat kelahiran baginda? Tidak, kerana tidak ada anjuran Syarak supaya dilakukan ibadah khas atau perayaan khas di rumah tempat baginda dilahirkan.
Adakah di sana arahan supaya dimuliakan tarikh kelahiran baginda? Juga tidak ada satu hadis pun memerintahkan supaya dimuliakan dan dirayakan tarikh kelahiran baginda saban tahun. Apatah lagi, tarikh kelahiran baginda pun terdapat perselisihan di kalangan ulama.
Yang ada perintah supaya dimuliakan ialah hari kelahiran baginda iaitu hari Isnin. Cara memuliakannya ialah dengan berpuasa sunat pada hari Isnin. Ini adalah sebagaimana hadis menceritakan bahawa Rasulullah S.A.W ditanya tentang puasa pada hari Isnin. Lalu baginda menjawab, “Itu adalah hari aku dilahirkan, hari aku diutuskan, dan hari aku diutuskan atau diturunkan wahyu ke atasku”. (Sahih Muslim).
Justeru, janganlah diiktikadkan bahawa tarikh 12 Rabiul Awal adalah satu tarikh yang dianjurkan supaya dimuliakan dan seterusnya dijadikan sambutan kelahiran Nabi S.A.W. Kerana ia sebenarnya tidak pernah dianjurkan oleh baginda ataupun mana-mana sahabat dan salaf.
Memperingati Rasulullah S.A.W juga adalah tidak wajar bermusim. Baginda wajar diingati oleh seseorang Muslim sepanjang waktunya, khasnya ketika nama banginda disebut seperti di dalam khutbah, di dalam azan dan iqamah, di dalam doa selepas wudhu’ dan seumpamanya. Juga sentiasa mengingati Nabi S.A.W setiap kali melakukan ibadah yang disyariatkan oleh baginda.
Sekian.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Popular Posts
-
darulkautsar.net Dipetik dengan sedikit ubahsuai dari buku ‘IBNU ISHAK – Peranannya dalam penyebaran fahaman Syi’ah di kalangan ummah’ karan...
-
Oleh Kapten Hafiz Firdaus Abdullah Pada kesempatanbulan ini, saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian satu lagi subjekfiqh yang jar...
-
Oleh: zain y.s (al-ahkam.net) Sumber: darulkautsar.net Bid'ah hasanah. Apakah ada di dalam urusan agama apa yang dinamakan sebagai bid&...
-
Oleh Hafiz Firdaus Abdullah Antara soalan yang lazim dikemukakan oleh para muslimah adalah bagaimana mereka dapat memanfaatkan bulan Ramad...
-
Oleh Dr Mohd Asri Zainul Abidin Dalam hadis, Nabi s.a.w bersabda: “Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada...
No comments:
Post a Comment