Pages

TERIMA KASIH KERANA MELAWAT BLOG INI

Monday, April 30, 2012

Pengalaman Ustaz Hasrizal Menyertai Bersih 3.0

 Oleh Abu Saif
Saya sudah tiba dan duduk di persimpangan antara Jalan TAR dan Jalan Tun Perak sejak jam 9 pagi. Kedudukan saya amat hampir dengan lokasi TITIK di tengah-tengah simpang empat tempat di mana para pemimpin BERSIH berucap. Suasana amat aman. Ada orang berjual beli. Ada juga menawarkan khidmat mengutip botol air mineral dan minuman. Dalam kepanasan yang luar biasa, ada yang mengagihkan secara percuma tuala Good Morning. Ramai yang sangat nak tahu apa yang berlaku, tetapi apabila ada sahaja seseorang berkata DUDUK, majoriti duduk kerana tema demo kali ini pun ialah DUDUK untuk BANTAH.

Ada pakcik dari Kemaman duduk sebelah saya, dia tanya Cina depan saya, macam mana nak cakap DUDUK dalam bahasa Cina. Budak muda itu beritahu perkataannya dan pakcik dari kemaman tu jerit-jerit dalam bahasa Cina. Budak muda depan saya itu ketawa dan mengangkat tangan tanda suka.

Cuaca amat panas, kami keletihan tetapi terus sabar kerana menunggu ucapan pemimpin-pemimpin BERSIH mengambil tempat. Ada ramai yang berucap. Malah ada beberapa pimpinan sebelum DSAI sudah pun bertanya adakah patut kita masuk ke Dataran Merdeka. Ramai yang bersorak masuk! masuk! Tetapi tiada siapa yang masuk. Sebab, semua mengikut arahan yang diberikan. Hatta pimpinan BERSIH kata, jangan baling botol apabila trak polis melintas di tengah-tengah kita (beberapa kali), itu pun dipatuhi oleh orang ramai.

Selepas DSAI tiba dan berucap, kami sampai kepada ucapan bahawa BERSIH sudah selesai kerana berjaya mencapai matlamat dengan jumlah kehadiran yang begitu besar.

Semasa itu ramai yang berdiri dan tidak lagi duduk. Kami tidak nampak apa yang berlaku sekitar 20 meter daripada kami kerana suasana amat bising. Majoriti tertanya-tanya adakah Dataran Merdeka dibuka? Adakah ia provokasi? Sebabnya semua maklum yang majlis dah selesai. Semasa bertanda tanya itu, seorang peserta yang OKU pengsan dan dibawa keluar ke tepi dalam kesesakan yang amat itu. Semasa saya menoleh ke peserta OKU itulah, water cannon mula disemburkan dan kami berpaling daripada arah Dataran, berpusing ke belakang untuk mengelak. Tambahan pula gas pemedih mata sudah mula ditembak.

Saya tersedut terlalu banyak gas dan mengalami beberapa minit ketidak upayaan bernafas. Lendir meleleh dari mulut dan hidung serta mata. Saya sedar-sedar saya sudah berada di dalam kolam landskap DBKL lalu segera mengambil peluang membasuh muka dengan air itu. Kekurangan oksigen kerana sukar menarik nafas menyebabkan saya terasa seperti mahu membiarkan diri pengsan kerana sudah tidak boleh bernafas lama. Tetapi saya takut terjatuh ke dalam kolam. Saya kuatkan semangat dan duduk di bawah air pancut untuk mengurangkan kesan dan semasa itulah saya tersedar bahawa pada masa itu hanya tinggal saya bersama seorang sahabat, 3 orang makcik muslimah kita dan seorang pakcik (usia dalam 50'an belaka) serta seorang perempuan cina tua. Juga seorang lelaki yang sedang 'berenang' dalam kolam cetek itu. Kami dikepung polis dan FRU, dimaki dan dipaksa keluar daripada kolam. Semasa itu saya pasrah dan menerima hakikat saya ditangkap kerana sepasukan besar polis mengepung kami. Saya dan rakan serta makcik2 tu keluar dari kolam bersama tengkingan polis. Tangan saya dipegang oleh anggota FRU dan saya mengagak bahawa saya sudah 'jatuh' ke tangan mereka.

Namun syukur Alhamdulillah saya sempat membuang baju kuning. Yang tinggal adalah baju putih bersama rain breaker terikat di pinggang. Saya dan rakan berdiri kebingungan di tengah-tengah simpang Jalan TAR dan Jalan Tun Perak. Tidak pasti hendak ke mana kerana di keliling kami semuanya polis yang sedang menggila. Tiba-tiba seorang lelaki berpakaian biasa menyergah saya bertanya, "are you a cameraman?" beberapa kali.

Saya tidak menjawab tetapi hanya memberikan isyarat talk to my hand, sebab saya sudah tidak mampu bercakap.

Ketika itu memang hanya mampu bertawakkal. Saya mengajak sahabat saya berjalan perlahan-lahan menyusuri Jalan Tun Perak ke arah Masjid Jamek. Ketika itu saya amat bersyukur kepada Allah kerana terasa sungguh ajaib apabila tiada seorang polis pun menahan kami berdua walaupun di sekeliling kami mereka sedang memukul orang, menembak canister dan menjerit-jerit kemarahan.

Akhirnya saya berjaya bergabung dengan orang ramai di sekitar kawasan Masjid India. Saya teruja melihat banyak kedai memberi perlindungan kepada orang ramai di dalam premis mereka. Sebahagian menegur kami yang basah kuyup dan memberi garam.

Blackberry gagal diselamatkan. Ia paling merisaukan saya kerana jika saya ditangkap, nombor telefon lawyer ada di dalamnya dan phone itu sudah menemui ajal. Usaha untuk keluar daripada kawasan Masjid India itu juga amat sukar kerana selepas lebih satu jam pertembungan tercetus di Dataran Merdeka, polis masih aktif menangkap orang ramai. Saya beredar daripada lokasi kejadian pada jam 5:45 melalui LRT Damai.

Kesimpulan daripada cerita yang panjang lebar ini, kami memang berada dalam suasana aman sehingga majlis diisytiharkan bersurai. Tiba-tiba di hujung itu keganasan tercetus. Usahkan yang di rumah. Saya yang hanya 50 meter daripada kawat duri itu pun tidak jelas pada menentukan siapa yang mencetuskannya. Hanya video rakaman detik penting itu, dan mereka yang berada di situ sahaja yang boleh menceritakannya.

Di rumah, saya uruskan diarrhea, sakit badan dan mata, tanpa sedikit pun rasa kesal, malah gembira menyertai sebuah perjuangan melakar sejarah perubahan Negara. Saya akan teruskan momentum BERSIH 3.0 dengan segala kemahiran yang saya ada, terutamanya pada mengusahakan Revolusi Mental. We should not let schooling interfere our young generation's education. Allahu Akbar wa Lillaahi al-Hamd!

2 comments:

  1. Apakah demonstrasi ini manhaj Salaf atau manhaj Khawarij? Di dalam kitab muktabar ulama salaf manakah yang dianjurkan rakyat berdemonstrasi menentang pemerintah?

    ReplyDelete
  2. Fahami dahulu tuntutan BERSIH sebelum membuta tuli membuat konklusi.
    Tentangan timbul di pihak pemerintah.
    Di dalam kitab mana pula pemerintah layak menzalimi rakyatnya yang cuba bersuara untuk perubahan secara aman?

    ReplyDelete

Popular Posts