Pages

TERIMA KASIH KERANA MELAWAT BLOG INI

Thursday, November 19, 2009

Tauliah: Muzakarah Bloggers Muslim

Ditulis oleh Zulkifli Bin Noordin

Salam 2 all.

Alhamdulillah semalam saya telah dapat mengadakan pertemuan dengan beberapa orang bloggers Muslim yang aktif. Pertemuan diadakan di Bilik Mesyuarat di Tingkat 14, Menara Parlimen.

Tujuan pertemuan ini adalah untuk menyelaras dan mendapatkan input khususnya berkaitan isu tauliah kepada penceramah untuk menyampaikan Islam.

Saperti yang sdr/i sedia maklum, saya mengambil pendirian agar keperluan tauliah ini dihapuskan dan saya menyeru Kerajaan Selangor supaya memansuhkan Seksyen 118 dan Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam Selangor.


Pandangan saya ini dibuat berdasarkan faktor berikut:
1. Islam adalah agama risalah, agama da'wah. Adalah menjadi tanggungjawabtiap individu Muslim untuk menyebar dan menyampaikan risalah Islam.
2. Ini bersesuaian dengan hadis Rasulullah sendiri yang menghendaki tiap umat Islam supaya menyampaikan dari Baginda saw walaupun satu ayat.
3. Ianya juga bersesuaian dengan dasar keterbukaan yang diambil oleh Pakatan Rakyat;
4. Sekiranya ada pelanggaran, saperti menyebarkan ajaran sesat dan lain-lain, kita mempunyai cukup peruntukkan undang-undang untuk kita ambil tindakan;
5. Dasar ini juga akan menjadikan kegiatan dan aktiviti mengimarahkan masjid dan surau lebih aktif.

Pandangan saya ini turut dikongsi oleh beberapa rakan bloggers. Namun ada beberapa rakan bloggers yang kurang bersetuju dengan pandangan saya itu. Saya akur bahawa kesemua kita ingin melihat kegiatan da'wah dan pegimarahan masjid/ surau menjadi hidup dan aktif semula. Cuma perbezaan pendapat adalah dari segi pengurusan dan mekanisma kegiatan da'wah dan penyebaran Islam ini.

Setelah mendengar pandangan mereka yang hadir, saperti Sdr. Zainal (Mahaguru & Presiden Muslim Bloggers), Sdr. Akramsyah TS Sanusi, Sdr. Dato Kamal Amir, Sdr. Shaharudin Dato Ali, Sdri Zabarina dan lain-lain, saya mula bersetuju dengan pandangan bahawa kemungkinan ada justifikasi tentang pra-syarat tauliah ini, cuma kita perlu mencari bentuk pengurusan dan mekanisma pemberian tauliah ini dan cara untuk mengelakkan salahguna kuasa dan mempolitikkan isu pemberian tauliah ini.

Atas kesedaran ini, kami bersetuju untuk memfokuskan isu kepada cara pengurusan dan mekanisma dan pemberian tauliah, penguatkuasaannya dan mengenal pasti siapa sebenarnya dalang disebalik penyalahgunaan dan mempolitikkan isu peberian dan penguatkuasaan tauliah ini.

Insyallah kami akan mengadakan satu sesi perbincangan yang lebih besar untuk mendapatkan input yang lebih daripada para bloggers dan rakan-rakan lain berdasarkan kepada isu yang telah difokuskan tersebut.

Satu perkara yang perlu saya jelaskan, saya mengambil pendirian dalam isu tauliah ini bukan kerana menyokong Sahibul Fadhilah Dr. Mohd Asri Zainal Abidin. Memang beliau adalah antara sahabat lama saya. Memang ada perkara dan pandangan sahabat saya SF Dr. Mohd. Asri yang saya setuju, dan ada perkara dan pandangan beliau yang saya tidak setuju. Tetapi itu bukan soalnya. Isunya ialah bagaimana mungkin seorang mantan Mufti, seorang 'ilmuan Islam, seorang pensyarah kanan pengajian Islam di menara gading boleh dinafikan tauliah, dan diperlakukan dengan begitu menghina dan 'aib sekali. Saya sendiri bertanya di Parliemn apakah kerana kononnya beliau didakwa berfahaman wahabi (dan beliau telah beberapa kali menafikannya). Jelas jawapan Menteri YB Dato' Jamil Khir dalam Parlimen bahawa tohmahan fahaman wahabi bukan isunya. Jadi apakah isu sebenarnya yang membawa kepada tragedi hitam dalam sejarah Islam negara ini. Apakah ada Iblis-Iblis Kecil yang memainkan peranan tangan ghaib dalam isu ini? Siapa mereka, dan bagaimana menangani Iblis-Iblis Kecil ini? Itu adalah satu isu yang perlu kita semua perhalusi dengan lebih mendalam lagi.

Saya mengucapkan terima kasih kepada Sdr Zainal, Presiden Muslim Bloggers dan rakan-rakan lain yang sudi hadir majlis muzakarah yang bersifat brain-storming itu dan memberikan input yang sangat bermakna. Saya yakin akhir kalam, kesemua kita sangat sayangkan Islam dan sedang mencari jalan yang terbaik untuk memartabatkan agama yang agong ini. Moga ALLAH memberkati usaha kita ini.

Wassalam.



No comments:

Post a Comment

Popular Posts